Jag har rätt att klaga!

Min mormor, som jag har skrivit om tidigare, har fått diagnosen cancer. Då blev hon sjukskriven i 1 månad... En arbetskollega till mig hade "magkatarr" och blev sjukskriven i nästan 5 månader!
Är det bara jag som reagerar på det, eller är det sinnessjukt? Är inte cancer lite värre än magkatarr?

Innan min mormor blev sjukskriven så hade försäkringskassan bedömt att hon kunde jobba trots att hon är väldigt smal, hon kunde inte prata och hade ständigt slem i halsen och kraftig hosta och ont i ryggen ! När hon sedan kom till arbetsförmedlingen bedömde dom att hon inte kunde arbeta. Hon är trots allt 61 år och hon kunde inte prata och hade ständig ryggvärk, är det menigen att man ska jobba då?
Och vart ledde detta? Jo, min mormor inte fick ett öre av staten under en lång period, trots att hon har jobbat i ca 40 år. Hon fick inte ens ut pension. Är detta rättvist? 
Sedan när hon får diagnosen cancer blir hon sjukskriven i 1 månad.. 1 jävla månad!  Är det bara jag som ser felet i detta?

Och sjukvården är oxå åthelvete. Det är nästan 2 månadersedan vi fick beskedet att hon har cancer. Vi fick beskedet, men ÄNNU vet vi inte hur allvarligt det är eller vart det sitter. Under dessa 2 månaderna har hon inte ens fått någon slags behandling eller hjälp på något sätt. Hon får springa på undersökningar varje vecka, men vi får inga resultat ändå.
Det som retar mig mest är att under dessa månaderna har hon blivit sämre. Hon kan knappt äta eller svälja och hon hostar hela nätterna långa. 
När vi var hos läkaren senast, för ca 1 månad sedan så sa han att det antagligen inte var spritt eftersom dom inte har hittat en tumör. Vadfan gör dom om de senaste röntgenbilderna visar spridning?  Då har sjukvården alltså tagit så jävla god tid på sig att läget har blivit värre. Lägg märke till att cancer är "högst prioriterat" inom vården. 
Att vänta i 2 månader på ett riktigt besked är otroligt lång tid. Hela familjen sitter på nålar samtidigt som vi ser ständig försämring hos henne, men inget påskyndas.
Sjukvården kan borra upp något i arslet, jag tycker dom har tagit hand om henne på ett jävligt dåligt sätt. 

Dom säger att det är störst chans att bli ac med cancer om man söker upp en läkare i tid.
Ska man sedan behöva vänta i 2 månader för att få behandlig mot detta?  Då kan det vara försent, och vem ska man skylla på då?

Kommentarer
Postat av: jenny

fan vad sjuuukt angie:( Fyfan för cancer. Min farfar har fått cancer i kinden, huvva!

2008-11-01 @ 21:16:50
URL: http://jnyyy.blogg.se/
Postat av: Mirella

Hey gumman. Jag beklagar för din mormor, så tråkigt :( Whenever u need 2 talk, så finns jag här. Det vet du väl! Kärlek

2008-11-02 @ 10:40:15
URL: http://mproductions.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0